Introductie

    Reporting to stakeholders

    Een jaarverslag op maat dat relevant is voor stakeholders

    Stakeholders vinden de non-financiële aspecten van het (geïntegreerde) jaarverslag steeds belangrijker. Zij willen inzicht krijgen in de strategie, drijfveren en cultuur en begrijpen wat de impact van je organisatie op de maatschappij is. Hoe kun je hiermee omgaan? Hoe maak je je langetermijnwaardecreatie en cultuur toegankelijk? Hoe creëer je een brug tussen de non-financiële aspecten en de financiële prestaties in je verslag? Door de non-financiële aspecten waarde toe te kennen en betekenisvol te maken, wordt je jaarverslag relevant voor je stakeholders. Storytelling is hiervoor het instrument.

    Laat ons de krachten bundelen om uw jaarverslag relevant te maken voor uw stakeholders en het productieproces voor u te stroomlijnen.
    Lees verder en zie hoe wij hierbij kunnen helpen.

    MAAK EEN AFSPRAAK

    En we kunnen praten over de mogelijkheden voor uw jaarverslag

    neem contact op

    Diensten:


      

    De weg naar Integrated Reporting

    Voorheen publiceerden organisaties naast hun financiële verslag een separaat duurzaamheids- of MVO-verslag. Integrated Reporting combineert deze verslagen tot één verslag. Een geïntegreerd rapport is hét medium waarmee u de balans tussen de financiële en non-financiële aspecten van uw bedrijfsvoering kunt etaleren aan uw stakeholders. Overweegt u de stap te maken naar een geïntegreerd verslag? Wij kunnen op maat met u een roadmap uitzetten volgens een tijdpad dat u past. 

    Wat is het verschil tussen IIRC en GRI?
    Zowel IIRC als GRI richten zich op het zichtbaar maken van waardecreatie van een organisatie op basis van materiële aspecten: duurzaamheidsaspecten die voor de organisatie relevant zijn om over te rapporteren. 
    Het IIRC Framework geeft kaders om te komen tot het definiëren van de waardecreatie van een organisatie. Hierbij is de ambitie van de IIRC om integrated thinking in de strategie en werkwijze van de organisatie te verankeren. Dit komt samen in het geïntegreerde rapport. De GRI-standaard geeft een systematiek om de materiële aspecten van een organisatie meetbaar te maken en in waarden uit te drukken. Op basis van prestatie-indicatoren op de duurzaamheidselementen People, Planet en Profit publiceert u deze in het jaarverslag. Hiermee zijn wereldwijd alle rapportages volgens GRI vergelijkbaar.  

    Mattmo Creative is toegetreden tot de International Integrated Reporting Council (IIRC). Waarom is het IIRC Framework zo aantrekkelijk en inspirerend voor Mattmo? Wij ondersteunen de doelstellingen en de belofte van integrated reporting voor organisaties en onze mondiale samenleving op de lange termijn. Een bedrijfsleven dat haar activiteiten baseert op een balans tussen financiële en maatschappelijke doelstellingen en hun impact op de maatschappij via hun waardecreatiemodel zichtbaar en meetbaar maakt.

    Als duurzame merkenbouwer richten we ons op het integreren van duurzaamheid in de identiteit van de organisatie en werken we samen met de organisatie aan het zichtbaar maken hun impact. Neem contact op met Tjerk de Wit via (06) 26 61 60 01 of tjerk@mattmo.nl. Bellen naar ons kantoor kan uiteraard ook: (020) 420 67 73.

    Lees hieronder onze artikelen over Integrated reporting: 
    • Hoe helpen we uw organisatie bij het definiëren en communiceren van uw waardecreatie in een geïntegreerd jaarverslag?
    •  GRI, IIRC, Transparantiebenchmark, ziet u door de bomen het bos nog?
    • Hoe verwerkt u Sustainable Development Goals in uw jaarverslag?  

      

      

    Storytelling

    Alles is een story to tell. Door het verhaal achter de cijfers te vertellen, kunnen stakeholders uw organisatie in zijn context beter waarderen. Storytelling is hierbij belangrijk. Storytelling doe je van binnenuit -  ‘vanuit het hart’ zeggen wij - of vanuit een maatschappelijke urgentie. De uitdaging in storytelling is om de non-financiële aspecten betekenisvol te maken, zodat stakeholders zich hiermee kunnen verbinden. Door uw langetermijnwaardecreatie in de context van de voor u materiële topics of Sustainable Development Goals (SDG’s) te laten zien, ontstaat deze betekenis. De impact van uw organisatie wordt zichtbaar voor uw stakeholders. De financiële en non-financiële aspecten krijgen samenhang en worden voor hun relevant.

    Met ons storytellingmodel heb je een kompas om authentieke verhalen vanuit je organisatie samen te stellen. Creëer hiermee een aanvulling op uw corporate story: verhalen van binnenuit. 

    Meer weten of verkennen hoe we kunnen samenwerken? Neem contact op met Tjerk de Wit via (06) 26 61 60 01 of tjerk@mattmo.nl. Bellen naar ons kantoor kan uiteraard ook: (020) 420 67 73.

    Lees hier het artikel  Alles is een story to tell

      

      

    Design

    Voor Mattmo heeft het design van uw jaarverslag een functie die verder gaat dan alleen esthetiek. Met de juiste mediamix en een afgewogen, toegepast design, helpen we waardering en draagvlak te creëren bij uw stakeholders. 

    We vertalen uw jaarverslagstrategie in een toegepast design dat uw merk en uw verhaal kracht bijzet en uw informatie toegankelijk maakt. Voor ons is elk design uniek. Daarbij halen we het uiterste uit elk medium, zodat uw verslag over de gehele linie aantrekkelijk en aansprekend is. Omdat versterking van uw merk, positionering en reputatie altijd ons uitgangspunt is. 

    We zijn trots op onze verslagen voor o.a. PostNLBasic-FitFor FarmersAPGTomTomSBM OffshoreEssentHet Rode KruisTNT en Delta Lloyd. Een aantal van deze jaarverslagen is bekroond met prijzen: Red Dot Award, Henri Sijthoffprijs, Report Watch, Best verzorgde jaarverslag en Scenter Transparantieprijs.

    Meer weten of verkennen hoe we kunnen samenwerken? Neem contact op met Tjerk de Wit via (06) 26 61 60 01 of tjerk@mattmo.nl. Bellen naar ons kantoor kan uiteraard ook: (020) 420 67 73.

    Lees hier het artikel ‘Voor ons is elk design uniek

     

      

      

    Online redactieplatform: ART

    Stakeholders zijn gevarieerde groepen. In deze tijd van snelle en diverse digitale informatiekanalen, bereikt u hen met een multimediale aanpak. Gerichte keuze voor media maakt continu rapporteren en contact maken mogelijk. Het verhaal bepaalt de mediakeuze voor uw stakeholdergroepen. Maak voortaan zelf uw complete multimediale rapportages in ART, de Advanced Reporting Tool van Mattmo. Dit online redactieplatform stelt u in staat het hele productieproces om te draaien: eerst design, dan content. Het proces begint met een keuze voor de gewenste output: online jaarverslag, magazineversie, PDF on demand, jaarrekening, versies voor smartphones of tablets. Ook verslagen voor meerdere labels of dochterondernemingen kunnen meegenomen worden. 

    Meer weten of verkennen hoe we kunnen samenwerken? Neem contact op met Tjerk de Wit via (06) 26 61 60 01 of tjerk@mattmo.nl. Bellen naar ons kantoor kan uiteraard ook: (020) 420 67 73.

    Lees hier het artikel ‘Zelf efficiënt uw jaarverslag produceren met ART van Mattmo’

     

      

      

    One stop shopping

    Voor de volledige productie van uw jaarverslag - van strategie en design tot projectmanagement - heeft u maar één partner nodig. Het team van Mattmo kan deze volledige productie voor u verzorgen. Wij geloven in samenwerking en bundeling van krachten voor het optimale resultaat. Ook voor tekst, fotografie, illustraties, infographics, video of technische ondersteuning kunt u bouwen op onze expertise en die van ons netwerk. Ervaren projectmanagers kunnen u gidsen in de uiteenlopende aspecten van de productie van het jaarverslag of zelfs het hele proces faciliteren en de coördinatie en productie met de betrokken teams voor u managen.

    Meer weten of verkennen hoe we kunnen samenwerken? Neem contact op met Tjerk de Wit via (06) 26 61 60 01 of tjerk@mattmo.nl. Bellen naar ons kantoor kan uiteraard ook: (020) 420 67 73.

    Lees hier het artikel ‘Zelf efficiënt uw jaarverslag produceren met ART van Mattmo’

     

    © Mattmo 2024
    free counter